Kilka dni temu opublikowana została pierwsza wersja mikroframeworka napisanego w Javascript, który ma ułatwiać tworzenie gier w tym języku. Wspiera ona szybkie prototypowanie, a także tworzenie prostych gier w krótkim czasie. Do wyboru mamy renderowanie gry na Canvas lub na elementach DOM.

Mibbu


Mibbu posiada własną stronę domową, a także repozytorium na GitHub (w którym dostępny jest przykład). Autor frameworka, Michał Budzyński, napisał o nim posta na swoim blogu. Przeczytać w nim można o tym, iż jest to raczej zbiór przydatnych funkcji, niż pełnoprawny framework. Mibbu umożliwia animacje sprite'ów, obsługę ruchu, wykrywanie kolizji czy przesuwanie tła.

Przykłady wykorzystania Mibbu

Przy użyciu wczesnej wersji Mibbu stworzona została gra OpenOdyssey, która brała udział w Mozilla GameOn. Także Janpu oraz najnowsza Hellboy in Warsaw opierają się o to narzędzie.

Demo

Postanowiłem zajrzeć w źródła i pobawić się trochę dostępnymi materiałami. Stworzyłem krótkie DEMO, w którym można przesuwać potworka w lewo lub w prawo, a także zmieniać jego rozmiar (klawisze W, S, A, D). Chodziło tylko o to, by zobaczyć jak wygląda Mibbu od środka, użyć kilka metod i zobaczyć wszystko w akcji. Jak widać stworzenie działającego prototypu to kwestia minut.

Zobacz DEMO, a także zajrzyj w źródło.

Podsumowanie

Jest to na pewno ciekawe narzędzie, które może przydać się każdemu, kto potrzebuje zestawu metod do szybkiego prototypowania. Warto śledzić rozwój tego mikroframeworka, ponieważ zapowiada się bardzo ciekawie.
Warto także przypomnieć, że Michał Budzyński pojawi się na konferencji Falsy Values i poprowadzi warsztat o aplikacjach desktopowych w Javascript, jest także organizatorem konferencji skupionej wokół tematu tworzenia gier w HTML5 o nazwie OnGameStart. Już teraz można zapisywać się wstępnie na stronie konferencji, by być na bieżąco ze wszystkimi informacjami.